ریاضیاتی که برای محاسبه سود و زیان معاملات در بازار فارکس استفاده می‌شود، خیلی ساده و آسان است. معامله گران با تجربه معمولاً خیلی سریع می‌توانند به کمک حجم معامله، سود و زیان احتمالی معامله را بررسی کنند و سپس بر اساس اعداد به دست آمده تصمیم بگیرند که معامله به صرفه است یا خیر؟
محاسبه سود و زیان معامله را باید با درک محاسبات جفت ارزها شروع کنید. سود و زیان معامله همیشه بر اساس ارز دوم جفت ارز مشخص می‌شود. یعنی اگر می‌خواهید EURUSD معامله کنید، سود و زیان معامله بر اساس دلار خواهد بود. اما اگر بخواهید USDJPY معامله کنید، سود و زیان معامله هم بر اساس ین ژاپن خواهد بود.
فرمول محاسبه سود و یا زیان معامله برابر است با:

حجم معامله * اندازه تغییرات قیمت

به طور مثال اگر تغییرات قیمتی جفت ارزی ۲۰ پیپ یا ۰.۰۰۲۰ باشد و حجم معامله هم ۱۰۰ هزار واحد، سود یا زیان معامله برابر خواهد بود با:

۰.۰۰۲۰ ضربدر ۱۰۰ هزار = ۲۰۰ واحد از ارز دوم

یعنی ۲۰ پیپ تغییر در جفت ارزی مثل EURUSD برابر با ۲۰۰ دلار است. چون ارز دوم در جفت ارز EURUSD، دلار آمریکاست، نیازی به تبدیل آن نیست. اما اگر جفت ارز مورد نظر USDCHF بود، عدد به دست آمده به جای ۲۰۰ دلار، برابر ۲۰۰ فرانک سوئیس بود. یعنی باید ۲۰۰ فرانک سوئیس را به دلار آمریکا تبدیل کنید. برای این کار کافی است ۲۰۰ فرانک سوئیس را به نرخ برابری USDCHF تقسیم کنید.
پس در کل ما دو فرمول برای محاسبه سود و زیان جفت ارزها داریم. فرمول اول حاصل ضرب حجم معامله در اندازه تغییرات قیمت است. این فرمول نشان می‌دهد که سود یا زیان بر اساس ارز دوم جفت ارز چقدر است. حال اگر ارز دوم جفت ارز، ارزی به غیر از دلار آمریکا باشد، باید حاصل را تبدیل کنیم. در مثال بالایی، سود یا زیان معامله بر اساس فرانک سوئیس بود و با تقسیم آن بر نرخ برابری USDCFH، سود یا زیان هم به دلار تبدیل شد. حال اگر جفت ارز USDJPY یا USDCAD بود، حاصل ضرب فرمول اول هم بر اساس ین ژاپن یا دلار کانادا به دست می‌آمد. یعنی برای تبدیل آن‌ها باید حاصل ضرب را بر USDJPY یا USDCAD تقسیم می‌کردیم.
این دو فرمول را می‌توان برای محاسبه ارزش هر پیپ هم استفاده کرد. کافی است در فرمول اول به جای اندازه تغییرات، عدد ۰.۰۰۰۱ یا یک پیپ را بگذارید.
ارزش یک پیپ معامله‌ای با حجم ۱۰۰ هزار واحد در جفت ارز GBPUSD چقدر است؟ ۰.۰۰۰۱ را به ۱۰۰ هزار ضرب کنید. پس ارزش هر پیپ در معاملات جفت ارز GBPUSD برابر با ۱۰ دلار است.
ارزش یک پیپ معامله‌ای با حجم ۱۰۰ هزار واحد در جفت ارز USDCHF چقدر است؟ کافی است ۰.۰۰۰۱ را به ۱۰۰ هزار ضرب کنید. پس ارزش هر پیپ معامله در جفت ارز USDCHF برابر است با ۱۰ فرانک سوئیس. حال ۱۰ فرانک سوئیس را به دلار تبدیل کنید. یعنی ۱۰ تقسیم بر نرخ برابری USDCHF. در زمان نوشتن این مقاله، نرخ برابری USDCHF برابر است با ۰.۹۲. پس ۱۰ تقسیم بر ۰.۹۲ می‌کنیم و ارزش هر پیپ بر اساس دلار می‌شود، تقریباً ۱۰.۸۶.

ویدیوی آموزشی ما را در مورد نحوه محاسه سود و ضرر در فارکس از اینجا ببینید.


سوالات مرتبط