شاخص مدعیان بیکاری یا Initial Jobless Claims نشانگر تعداد افرادی است که به تازگی بیکار شده‌اند و برای اولین بار در طول یک هفته گذشته فرم تقاضای استفاده از بیمه بیکاری را پر کرده‌اند. در کنار این شاخص، شاخص مدعیان بیکاری قبلی یا Continuing Jobless Claims هم منتشر می‌شود که نشانگر تعداد افرادی است که بیکار هستند و در حال حاضر از مزایایی بیمه بیکاری استفاده می‌کنند. گزارش مدعیان بیکاری آمریکا پنجشنبه هر هفته منتشر می‌شود. این گزارش، داده‌های یک هفته قبل را به تصویر می‌کشد.
اما چرا شاخص مدعیان بیکاری آمریکا مهم است؟ اقتصاددانان و تحلیلگران از این شاخص برای ارزیابی آخرین وضعیت بازار کار استفاده می‌کنند. همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، این گزارش به صورت هفتگی تهیه و منتشر می‌شود و به همین دلیل تازه‌ترین وضعیت بازار کار آمریکا را مخابره می‌کند.
معمولاً تغییرات بالای ۳۰ هزار واحدی این شاخص، منجر به واکنش قوی بازار می‌شود. افزایش شاخص مدعیان بیکاری به این معنی است که افراد زیادی به تازگی بیکار شده‌اند و این خبر بدی برای اقتصاد و دلار آمریکاست. در مقابل کاهش شاخص مدعیان بیکاری به این معنی است که افراد زیادی مشغول به کار هستند و نیازی به استفاده از مزایای بیمه بیکاری ندارند. این خبر خوبی برای اقتصاد و دلار امریکاست.
رشد سریع شاخص مدعیان بیکاری از رشد ضعیف اشتغال و بالا رفتن نرخ بیکاری حکایت دارد. یعنی هر چقدر رشد شاخص مدعیان بیکاری بیشتر باشد، بازار تصور خواهد کرد که رشد اشتغال آمریکا (NFP) ضعیف‌تر خواهد بود و بر عکس. در کنار شاخص مدعیان بیکاری، متوسط چهارهفته‌ای شاخص هم منتشر می‌شود که کمتر از سایر شاخص‌های بیکاری نویز دارد. اما در هر صورت تأثیر آن بر دلار آمریکا مشابه تغییرات شاخص مدعیان بیکاری است.


سوالات مرتبط