شاخص ISM بخش تولیدی آمریکا بر پایه نظرات مدیران خرید شرکت‌های فعال در بخش تولیدی تهیه می‌شود. این شاخص در ابتدای هر ماه میلادی منتشر می‌شود و توانایی به تصور کشیدن آخرین وضعیت اقتصادی آمریکا را دارد. گزارش‌های موسسه ISM آمریکا در دو بخش تولیدی و خدماتی منتشر می‌شوند.
اما چرا شاخص ISM بخش تولیدی آمریکا مهم است؟ افرادی که در شرکت‌ها مسئول خرید هستند، مدیر خرید نامیده می‌شوند. این افراد وظیفه خرید و استخدام و تأمین نیازهای شرکت‌ها هستند تا شرکت بتواند محصول خود را تولید کند. اگر سطح تقاضا برای محصولات شرکت افزایش یابد، مدیران خرید مجبور هستند تا سفارشات مواد اولیه و سایر نیازهای شرکت را بالا ببرند. اما اگر فروش شرکت کاهش یابد، مدیر خرید هم نیازی به خرید چیزهای جدید نخواهد داشت و سفارشات برای خرید مواد اولیه هم کاهش خواهد یافت. همان طور که مشاهده می‌کنید، نقش مدیران خرید در شرکت‌ها به قدری مهم و حیاتی است که می‌تواند فعالیت کل مجموعه را نشان دهد.
موسسه ISM هر ماه از ۴۰۰ شرکت عضو این موسسه سؤالاتی در رابطه با افزایش، کاهش یا عدم تغییر در سفارشات جدید، تولید، استخدام، وضعیت انبارها و … می‌پرسد. این پرسشنامه توسط شرکت‌های حاضر در ۲۰ صنعت مختلف تکمیل می‌شود.
اگر شاخص ISM بخش تولیدی بالای ۵۰ واحد باشد، یعنی فعالیت‌های اقتصادی در بخش تولیدی رونق گرفته است. اما اگر شاخص زیر ۵۰ و بالای ۴۳ واحد باشد، به این معنی است که فعالیت‌های تولیدی وارد رکود شده، اما کل اقتصاد شاید در حال رشد باشد. اعداد زیر ۴۳ واحد نشانگر رکود اقتصادی است. شاخص‌های اقتصادی به این دلیل برای بازار اهمیت دارند که عملکرد آن‌ها آینده سیاست های پولی بانک‌های مرکزی را مشخص می‌کند.


سوالات مرتبط